Font Size

SCREEN

Profile

Layout

Direction

Menu Style

Cpanel

معرفی

خرید پرسشنامه، دانلود پرسشنامه، تدوین مقاله روانشناسی، پایان نامه روانشناسی ، پرسشنامه رایگان روانشناسی، تحلیل آماری، تدوین کتاب با قیمتی ارزان

خدمات آمارکده

پایان نامه ، مقاله ، تحلیل آماری ، ساخت و فروش پرسشنامه ، نشر کتاب ، ترجمه ، صفحه آرایی و ویرایش پایان نامه و ...

راه های تماس با آمار کده

تلفن تماس: 09364126317

ایمیل

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نمونه پروپوزال روانشناسی برای آموزش

بررسی و مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان با نقص شنوایی (ناشنوا، کم شنوا ) و عادی دوره متوسطه شهر خرم آباد و رابطه آن با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی آنها

◄بیان مسئله:

همه ی ما درطول زندگی خود لحظاتی را تجربه کردیم و با بحرانهایی روبه رو شده ایم که عواطف ما بیش از خرد و منطق ما اهمیت یافته اند و عمل ما را هدایت کرده اند این هدایت گاهی ما را در جهت مطلوب رانده و گاهی به ضرر ما تمام شده است . به نظر می رسد ضعف در اداره ی و کنترل هیجانها که همانا ضعف در صلاحیت های هیجانی و یا هوش عاطفی است معضل بزرگ بشر امروز بوده و بسیاری از مشکلات و آلام انسانی ریشه در این وادی تاریک و نا شناخته دارد.

در دنیای متحول امروز داشتن هوشبهر بالا تضمین کننده موفقیت افراد در زندگانی فردی و اجتماعی نبوده است . پس چه چیزی موجب کسب موفقیت افراد در زندگی می شود ؟ مایر و سالوی[1] (1989) در پاسخ به این سوال اصطلاح هوش هیجانی را مطرح نمودند و آنرا به صورت توانایی که امکان درک احساسات و هیجانات خود و دیگران را به فرد می دهد تا با استفاده از این قابلیت بتواند تفکر و عمل خود را هدایت کند، تعریف کردند و برای آن چهار بعد مشخص نمودند 1) شناسایی و بیان احساسات .2) استفاده صحیح از عواطف .3) فهم و درک احساسات .4) مدیریت و تنظیم عواطف

گلمن[2] (1995) در کتاب هوش هیجانی درباره این نوع هوش می نویسد :هوش هیجانی نوع دیگری از هوش است . این نوع هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویش، استفاده از آنها برای اتخاذ تصمیم های مناسب در زندگی، توانایی اداره مطلوب خلق و خوی و وضع روانی و کنترل تکانشها ست. عاملی می باشد که به هنگام شکست ناشی از دست نیافتن به هدف در شخص ایجاد انگیزه می کند . همدلی یعنی آگاهی از احساسات افراد پیرامون شماست. مهارتهای اجتماعی یعنی خوب تا کردن با مردم و کنترل هیجانهای خویش در رابطه با دیگران و توانایی تشویق و هدایت آنهاست. او در سال 1995 به سنجش هوش هیجانی تاکید ورزید. گلمن معتقد است که هوشبهر یا همان هوش شناختی در بهترین حالت علت بیست درصد ازموفقیت افراد در زندگی بوده و هشتاد درصد موفقیت ها به هوش غیر شناختی که همان هوش هیجانی است بستگی دارد. واژه هوش هیجانی (El)[3] و بهره هیجانی (Eq)[4]به عنوان پرکاربرد ترین لغات و مفاهیم جدید در سال 1995 از سوی جامعه ی دیالکت آمریکا انتخاب گردیدند . از آن پس تا کنون نیز تحقیقات درمورد هوش هیجانی رو به افزایش است .

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که هوش هیجانی اساسی است برای کفایتهایی که بیشترین اهمیت را برای سلامتی و خوشحالی و موفقیت در زندگی دارند(چرنیس ،2002)[5]

رشد صلاحیت های اجتماعی و عاطفی کلید کمک به جوانان برای بیشتر مقاوم شدن و به دام نیفتادن در دام مواد مخدر ،روابط نامشروع و باندهای بزهکاری و فرار از مدرسه و ترک تحصیل است (الیاس ،ترجمه ی فرهمندیان ،1379).

امروزه بسیاری از محققان معتقدند که اگر فرد از لحاظ هیجانی توانمند باشد، بهتر می تواند با چالشهای زندگی مواجهه شود و در نتیجه از سلامت روانی بهتری برخوردار خواهد شد.

یادگیری دروسی که در مدارس تدریس می شوند متأثر از عوامل متنوعی است که همه این دروس در مجموعه پیشرفت تحصیلی قرار دارند.

هنگامیکه هوش هیجانی با انتشار کتاب گلمن مورد توجه همگان قرار گرفت تحقیقات گسترده ای را موجب شد. در این کتاب و تحقیقات بعدی که صورت گرفت این نتیجه را اعلام کردند که هوش هیجانی در موفقیت شخصی افراد تأثیر دارد و تحصیل هم به عنوان بعدی از ابعاد موفقیت انسان متأثر از این موضوع تازه (هوش هیجانی) می باشد (بهرامی، 82).

به این ترتیب با توجه آنچه در بالا گفته شد پرداختن به رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی دانش آموزان ضروری به نظر می رسد. و همچنین آنچه محقق را برانگیخت که به هوش هیجانی و ارتباط آن با موضوعی مانند پیشرفت تحصیلی بپردازد، تأکیدی است که محققان برجسته ای مانند گلمن و سالوی و مایر و دیگران (به نقل از آقایار و شریفی درآمدی، 85) بر تأثیر هوش هیجانی بر موفقیت در تمام عرصه های زندگی داشتند.

در طول تاریخ بشری معلولان همواره به عنوان مهجورترین اقشار جامعه پنداشته شده اند (یوسفی اصفهانی ،1383) . یکی از معلولیت های اساسی و عمده نقص یا نا رسایی شنوایی است . کودکانی که از لحاظ شنوایی اشکال دارند، ممکن است به کلی ناشنوا یا کم شنوا باشند. احتمال دارد ناشنوا به دنیا آمده، یا بعد از یادگیری زبان و صحبت کردن، ناشنوا شده باشد. دانش آموزان ناشنوا یعنی، دانش آموز انی که حتی با سمعک شنوایی کافی و مناسب ندارند و نمی توانند از برنامه های معمولی مدرسه استفاده کنند در مقایسه با دانش آموزان نا شنوا شاگردان کم شنوا دارای مشکلات کمتری هستند و اگر به موقع به مشکل آنها درمورد صحبت کردن و کاربرد زبان رسیدگی کنیم از دانش آموزان طبیعی زیاد عقب نمی مانند. هر اندازه درجه ناشنوایی دانش آموز کمتر باشد به آموزش ویژه ی کمتری نیاز دارد (سیف نراقی و نادری ،1382). طبق بررسی ها اگرچه ناشنوایان به سبب تحصیل و آموزش در بسیاری از موارد به دنیای شنوایان نزدیک می گردند ولی با این همه با ید پذیرای این واقعیت باشیم که نارسایی شنوایی نیز مانند سایر معلولیت ها محدودیت هایی به همراه دارد و نهایتا سبب بروز اختلالاتی در زمینه های عاطفی، فکری و اجتماعی در فرد ناشنوا می شود که این اهم اختلالات و کمبودها عبارت اند از: اختلال در گفتار، اختلال در تفکر، اشکال در فراگیری مسائل ذهنی ،اختلال در تعامل اجتماعی ، عدم توجه به مقررات و قانون ، اضطراب و بروز رفتار نا مناسب اجتماعی (کریمی درمنی ،1382).

در این پژوهش محقق قصد دارد تا اولا به مقایسه هوش هیجانی بین دانش آموزان با نقص شنوایی (ناشنوا و کم شنوا) و عادی دوره متوسطه شهر خرم آباد بپردازد. چرا که برای پژوهشگر همواره این دغدغه فکری مطرح است که آیا افراد کم شنوا و ناشنوا از چنان هوش هیجانی برخوردار هستند که بتوانند احساسات و هیجانات خود و دیگران را بشناسند و درک کنند، روابط بین فردی مناسبی با دیگران برقرار نمایند، هیجانات خویش را مدیریت و کنترل نمایند و همچنین تفکر و عمل خویش را هدایت کنند. و سپس با توجه به اهمیت مسأله روانی در عصر حاضر و بررسی آمار روزافزون مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره در ارتباط با اختلال های روانی و روابط بین فردی در ایران، رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی آنها را بررسی کند. و هم چنین با توجه به اهمیت تحصیل برای دانش آموزان به رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی نیز بپردازد.

بنابراین سه سوال کلی مطرح می شود:

  1. آیا بین هوش هیجانی دانش آموزان با تقص شنوایی و دانش آموزان عادی تفاوت وجود دارد؟
  2. آیا بین هوش هیجانی دانش آموزان و سلامت روان آنها رابطه وجود دارد؟
  3. آیا بین هوش هیجانی دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه وجود دارد؟

◄اهمیت و ضرورت موضوع:

قضاوت درباره ارزش چیزهای کوچک یا بزرگ بستگی به حسی دارد که آن چیزها در ما ایجاد می کنند. در جایی ممکن است چیزی را در نتیجه عقیده ای که راجع به آن داریم ارزشمند قلمداد کنیم و این خود به خاطر این است که خود این عقیده در حقیقت با یک احساس در رابطه بوده است. اگر ما به طور رادیکالی خالی از احساس باشیم و اگر عقاید تنها چیزی بودند که ذهن ما می توانست به آنها مشغول باشد ما به یکباره می بایست تمام چیزهایی را که دوست داریم یا نداریم از دست بدهیم و دیگر برای اشاره به موقعیت یا تجربیاتی که در زندگی به عنوان موقعیت یا تجربه ای ارزشمند و با اهمیت تر از بقیه تجربیات است، توانایی نداشتیم. در حال حاضر آن چیزی که انسانها نادیده می گیرند این است که تفاوت احساسات خودشان با دیگران را در نظر نمی گیرند (جیمز[6]، 1958 ، به نقل از کارور[7] و شی یر[8]، ترجمه رضوانی، 1375).

با توجه به اهمیت هوش هیجانی در زندگی روزمره روابط اجتماعی و فردی و نقش آن در پیشرفت موفقیت آمیز انسانها و جدید و نو بودن این مقوله و از طرفی اثرات نارسایی شنوایی در روابط اجتماعی، بازماندن از یکسری تجارب در ناشنوایان و مشکلات ارتباطی در ناشنوایان، اهمیت تحقیق در زمینه هوش هیجانی در ناشنوایان را آشکار می سازد. رسیدن به این پاسخ که آیا ناشنوایی و کم شنوایی بر روی هوش هیجانی اثر می گذارد یا نه؟ بسیار مفید است. و همچنین با توجه به تاثیری که هیجانات و هوش هیجانی در عرصه زندگی و مخصوصا سلامت روانی و بالعکس تاثیری که سلامت روانی بر هوش هیجانی دارد، پر واضح است که پژوهش در مورد رابطه بین آنها مهم و ضروری به نظر می رسد.

علاوه بر این در نظام آموزشی ما متأسفانه صرفا بر توانایی تحصیلی تأکید می شود و هوش هیجانی که بی اندازه در سرنوشت دانش آموزان اهمیت دارد، و به نظر می رسد از عوامل مهم تعیین کننده و تأثیر گذار بر موفقیت تحصیلی محسوب می شود، نادیده انگاشته می شود. در واقع شواهد نشان می دهد دانش آموزانی که از هوش هیجانی پائینی برخوردار هستند قادر به یادگیری بهینه موضوعات درسی نخواهند بود. دانش آموزانی که برای گذر از دوران نوجوانی از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند درک بهتری از خود و ارتباط هایشان دارند تا جایی که می توانند به حل تعارضات خود با دیگران و تعارضات میان دو همکلاسی کمک کنند و آنرا فرو نشانند، این روند هم برای سلامت خود و هم برای موفقیت تحصیلی دارای اهمیت است (وزارت آموزش و پرورش، 83).

تجربیات شخصی محقق و همکاران در آموزش و پرورش عادی نشان می دهد که مهمترین مشکلات دانش آموزان در مدارس، مربوط به رفتارهای آنان با خود و دیگران است، تا جائیکه به صورت روزانه مشکلات و مسایل متفاوتی برای آنان رخ می دهد که حواس و انرژی آنان را به هدر می دهد. چه بسا دانش آموزان مستعد و درس خوانی که به دلیل عدم کنترل خشم و یا داشتن استرس و.... نتوانسته اند به خوبی از پس امتحانات برآیند. بنابراین با توجه به مطالب بالا، به دنبال این پرسش هستیم که در حقیقت چه مقدار از پیشرفت تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان دوره متوسطه (عادی و استثنایی) با هوش هیجانی آنان مرتبط است. اهمیت این تحقیق را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

الف) پی بردن به وضعیت هوش هیجانی افراد با نقص شنوایی و عادی

ب) استفاده از نتایج تحقیق جهت تشخیص مشکلات احتمالی آنها

ج) مبنایی جهت تحقیقات آتی

د) فراهم نمودن زمینه هایی برای آموزش هوش هیجانی به منظور بهبود بهداشت و سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی این افراد.

◄سوابق مربوط :

- پژوهشی توسط منصوری (1380) تحت عنوان هنجار یابی آزمون سریاشیرینگ برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در گروه های علوم انسانی و ریاضی دانشگاههای دولتی تهران انجام شده که نتایج آن چنین است: رابطه هوش هیجانی با پیشرفت شغلی و تحصیلی مثبت و معنادار است و با افزایش سن افراد، میزان هوش هیجانی آنها نیز افزایش می یابد. بین میانگین هوش هیجانی دانشجویان دختر و پسر در کل آزمون، در مؤلفه های خودآگاهی، خودکنترلی و هوشیاری اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد ولی در مؤلفه های خودانگیزی و مهارتهای اجتماعی تفاوت معنی داری بین میانگین نمره های دختران و پسران دیده نشد. بین نمره دانشجویان دختر علوم انسانی و ریاضی تفاوت معنی داری مشاهده نشده است. بین نمره دانشجویان مجرد و متاهل در نمره کل هوش هیجانی و مؤلفه های آن تفاوت معناداری مشاهده نشده است.

- پژوهشی توسط زارع (1380) تحت عنوان مطالعه سهم هوش هیجانی در موفقیت تحصیلی صورت گرفته است. در این پژوهش به منظور بررسی توان پیش بینی کنندگی هوش هیجانی در موفقیت تحصیلی از پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان[9] استفاده شده است که نتایج آن چنین است: بین هوش هیجانی و هوش شناختی همبستگی معنی داری وجود ندارد. در خرده مقیاس های همدلی و روابط بین فردی، دختران امتیاز بیشتری کسب کردند. پسران در خرده مقیاس های تحمل فشار و حرمت ذات، نسبت به دختران امتیاز بیشتری کسب کرد.

- اسدی (1382) در بررسی رابطه هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران خودرو به این نتیجه رسید که عامل هوش هیجانی در تبیین و تغییر پراکندگی و تغییرات متغیر فرسودگی شغلی، عاملی تعیین کننده است و به طور کل در حدود 61/ از تغییرات آن را تبیین می کند. همچنین در بررسی های این پژوهش علاوه بر وجود رابطه معنی دار مثبت بین زیرعامل های سلامت روان و هوش هیجانی نشان داد که عامل هوش هیجانی در تبیین و تعیین پراکندگی و تغییرات متغیر سلامت روان نیز نقش کاملا روشن و مهمی ایفا می کند و در حدود 50% از تغییرات آن را تبیین می کند.

- فرقدانی (1383) در بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی به این نتیجه رسید که بین متغیر هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی رابطه معنی داری (در سطح 05/ ) وجود دارد.

- پژوهشی توسط اسماعیلی سال (1383) تحت عنوان بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش هیجانی از طریق برنامه درمانی – آموزشی (درون گردی جذب و انطباق) بر افزایش سلامت روان صورت گرفت. یافته های این پژوهش نشان می دهد که آموزش مؤلفه های هوش هیجانی از طریق برنامه فوق، نمره هوش هیجانی مراجعان را به طور معناداری افزایش می دهد و همچنین نتایج این تحقیق نشان می دهد که ارتقا هوش هیجانی از طریق این برنامه در افزایش سلامت روانی به طور معناداری موثر است.

- در تحقیقی که توسط یعقوبی (1384) تحت عنوان مقایسه هوش هیجانی در دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا و دانش آموزان شنوا در مقطع دبیرستان و تدوین برنامه برای مداخله بر مبنای یافته های انجام داد و به این نتیجه رسید که هوش هیجانی تا حدی تحت تاثیر میزان شنوایی قرار دارد و در صورتی که ناشنوایی عمیق باشد، هوش هیجانی آسیب جدی می بیند ولی چنین وضعیتی در افراد کم شنوا دیده نمی شود.

- بشارت، شالچی، شمسی پور (1385) در تحقیقی به عنوان بررسی رابطه هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان به این نتیجه دست یافتند که هوش هیجانی همبستگی مثبت و معنی داری با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارد. همچنین سطح هوش هیجانی دانش آموزان دختر بیش از سطح هوش هیجانی دانش آموزان پسر است.

-        حدّادی کوهسار، روشن، اصغر نژاد فرید (1386) در تحقیقی به عنوان بررسی مقایسه ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران به نتایج زیر دست یافتند: عدم همبستگی بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی، همبستگی معنادار با سلامت روان و همبستگی معنادار بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی وجود دارد.

- ثمری، طهماسبی (1386) در تحقیقی با موضوع رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان به این نتیجه رسیدند که بین نمره کلی هوش هیجانی و برخی مؤلفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین بین سن و هوش هیجانی مؤلفه های آن رابطه وجود دارد. در مورد رابطه هوش هیجانی و جنسیت نتایج پژوهش نشان داد که بین دختران و پسران در نمره کلی هوش هیجانی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

- پیشقدم، قنسولی (1387) در پژوهشی با عنوان نقش هوش هیجانی در یادگیری زبان انگلیسی و موفقیت تحصیلی دریافتند که رابطه معنی دار هر چند اندک میان سازه های هوش هیجانی (هوش های درون فردی، میان فردی، حالت عمومی، کنترل استرس) با برخی مهارتها و موفقیت تحصیلی وجود دارد..

- سارنی[10] (1998) در پژوهشی بر روی 400 نفر از کارکنان شرکت های مختلف دریافت که: افرادی که هوش هیجانی بالاتری داشته اند، از شادابی، نشاط، سرزندگی و استقلال بیشتری در کار برخوردار بوده و عملکرد بهتری دارند. همچنین نسبت به زندگی خوشبین تر، در برابر استرس مقاوم تر و از پیشرفت و موفقیت بیشتری در زندگی برخوردارند. تحلیل واریانس داده های مربوط به تاثیر سن، جنس بر نمرات هوش هیجانی پرسشنامه بار-آن (1999) تفاوت معنی داری بین گروههای سنی نشان داده است. گروههای سنی بالا نسبت به گروههای جوان تر در اکثر مقیاس های هوش هیجانی نمرات بالاتری کسب کردند. تاثیر سن بر هوش هیجانی، حاکی از آن است که هوش هیجانی با افزایش سن (حد اقل تا پنجاه سالگی) رشد می کند (گلمن، 1998). نتیجه حاصل از مطالعات بار-آن نشان داد که گروههای میانسال (49-40) بالاترین میانگین هوش هیجانی را بدست آورده اند. برخلاف یافته های اسکات[11] و همکاران (1998) از لحاظ هوش هیجانی کلی تفاوت بین زنان و مردان مشاهده نشده است. (فارنهایم[12]،1990). نتایج نشان داده است که در برخی مؤلفه ها بین دو جنس تفاوت وجود دارد. زنان نسبت به مردان مهارتهای بین فردی بهتری داشتند و در مؤلفه های خودآگاهی هیجانی، همدلی و مسئولیت پذیری اجتماعی موفق بودند (به نقل از فارنهایم، 1990)

- در پژوهشی سیاروجی و آندرسون[13] (2000) به نقش هوش هیجانی در کاهش استرس و بهبود سلامت پرداختند. نتایج نشان داد که هوش هیجانی، رابطه میان استرس و متغیرهای بهداشت روانی را تعدیل می کند. در ضمن، افراد با هوش هیجانی بالا تاثیرات بیشتری از استرس داشته و سطوح بالایی از افسردگی را نشان دادند.

- مایر و همکاران (2000) دریافتند که افرادی که دارای شخصیت مبتکر پیشی گستر هستند، از غلبه بر مشکلات لذت برده و موقعیت ها را به چالش خوانده، معطوف به هدف عمل و در انجام تکلیف راسخ و مصمم بوده، دارای هوش هیجانی بالاتری هستند.

- شات[14] (2001) در هفت مطالعه جداگانه به بررسی رابطه هوش هیجانی و روابط شخصی پرداخته و دریافت که افراد با هوش هیجانی بالا از قدرت خودکنترلی بالایی برخوردار بوده و نسبت به دیگران نگاه همدلانه بیشتری دارند.

در تحقیقی در سال 1999 آمریکا رابطه هوش هیجانی و مقیاس شادکامی 69/0 و در اسرائیل 60/0 و در هلند 68/0 بدست آمده است (مایر، 2003).

- لیف[15] (2003) در طی تحقیقی در زمینه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی به این نتیجه دست یافت که هوش عمومی فقط 50/0 پیشرفت تحصیلی را تعیین می کند.

◄سوالهای تحقیق:

بی تردید شکل گیری هر پژوهشی ریشه در سؤالهایی دارد که در ذهن پژوهشگر در خصوص پدیده مورد بررسی جرقه می زند و همین سوالات است که تبدیل به فرضیه های قابل آزمون می شود.

1- آیا بین هوش هیجانی دانش آموزان با نقص شنوایی و دانش آموزان عادی تفاوت وجود دارد؟

2- آیا بین هوش هیجانی دانش آموزان پسر با نقص شنوایی و دانش آموزان پسر عادی تفاوت وجود دارد؟

3- آیا بین هوش هیجانی دانش آموزان دختر با نقص شنوایی و دانش آموزان دختر عادی تفاوت وجود دارد؟

4-   آیا بین هوش هیجانی دانش آموزان پسر با دانش آموزان دختر تفاوت وجود دارد؟

5- آیا بین هوش هیجانی و سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

6- آیا بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

◄فرضیه ها:

1- بین هوش هیجانی دانش آموزان با نقص شنوایی و دانش آموزان عادی تفاوت وجود دارد.

2- بین هوش هیجانی دانش آموزان پسر با نقص شنوایی و دانش آموزان پسر عادی تفاوت وجود دارد.

3- بین هوش هیجانی دانش آموزان دختر با نقص شنوایی و دانش آموزان دختر عادی تفاوت وجود دارد.

4- بین هوش هیجانی دانش آموزان پسر با دانش آموزان دختر تفاوت وجود دارد.

5- بین هوش هیجانی و سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد.

6- بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود

◄اهداف تحقیق:

الف) هدف کلی:

مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان با نقص شنوایی با دانش آموزان عادی و رابطه آن با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی آنها

ب) اهداف جزئی

1-   مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان با نقص شنوایی و دانش آموزان عادی

     2- مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان پسر با نقص شنوایی و دانش آموزان پسر عادی

     3 - مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان دختر با نقص شنوایی و دانش آموزان دختر عادی

   4-   مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان پسر با دانش آموزان دختر

5- تعیین رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روان دانش آموزان

6- تعیین رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

1-   روش شناسی:

الف: نوع روش تحقیق

توصیفی()همبستگی(*)تجربی() تاریخی()علی – مقایسه ای (*)و......()

نوع روش تحقیق:

در این تحقیق به منظور مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان با نقص شنوایی (ناشنوا ،کم شنوا) و دانش آموزان عادی دوره متوسطه شهر خرم آباد و رابطه آن با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی آنها از روش علی مقایسه ای و روش همبستگی استفاده خواهیم نمود.

روش گردآوری اطلاعات وداده­ها:

ب) روش گردآوری اطلاعات و داده ها: برای اندازه گیری هوش هیجانی نمونه مورد تحقیق از پرسشنامه هوش هیجانی شوت استفاده خواهد شد. این مقیاس دارای 33 آیتم می باشد و با توجه به مقیاس 133 آیتمی بار-آن طراحی شده است. مطالعات انجام شده روی این مقیاس نشان داده اند که این مقیاس می تواند یک سنجش پایا و معتبر از هوش هیجانی فراهم کند. و به منظور اندازه گیری سلامت روان آنها از پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHq) استفاده می شود. این پرسشنامه دارای چهار مقیاس و 28 آیتم می باشد. مطالعات انجام شده روی این مقیاس نشان داده اند که این مقیاس می تواند سنجش پایا و معتبر از سلامت روان را فراهم کند (تقوی، 1380). همچنین جهت اندازه گیری پیشرفت تحصیلی آنها از معدل کل نمرات پایان سال تحصیلی استفاده خواهیم نمود.

ج)جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری:

ج) جامعه و نمونه:

- جامعه آماری: جامعه آماری: کلیه دانش آموزان پسر و دختر با نقص شنوایی (ناشنوا، کم شنوا) و عادی دوره متوسطه شهر خرم آباد که در سال تحصیلی 88-87، جامعه پژوهش حاضر را تشکیل خواهند داد.

روش نمونه گیری: با توجه به اینکه جامعه آماری دانش آموزان با نقص شنوایی متناهی بوده، جهت نمونه گیری از روش سر شماری استفاده می شود. و از آنجاییکه جامعه آماری دانش آموزان عادی نا متناهی می باشد از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده خواهد شد و همچنین برای جایگزینی دانش آموزان بر اساس جنس و سال تحصیلی روش طبقه ای را به کار خواهیم برد.

تعریف مفاهیم وواژگان اختصاصی طرح:

تعاریف عملیاتی:

هوش هیجانی: نمره ایست که آزمودنیها در آزمون هوش هیجانی شوت که شامل 33 سؤال است و چهار حیطه خوش بینی، تنظیم خلق، ارزشیابی هیجانات، مهارت های اجتماعی و کاربرد هیجانات را بدست می آورند، تعریف می شود.

سلامت روانی: نمره ایست که آزمودنیها در آزمون سلامت عمومی (GHq) که شامل 28 سؤال است و چهار زیر مقیاس: علائم روان تنی، اضطراب، نارسا کنش های اجتماعی و افسردگی است بدست می آورند، تعریف می شود.

پیشرفت تحصیلی: میانگین یا معدل کل نمرات دروسی که (آزمونهای کتبی) آزمودنیهای دوره متوسطه در پایان سال تحصیلی کسب می کنند، تعریف می شود.

دانش آموزان با نقص شنوایی (ناشنوا، کم شنوا) :

ناشنوا: فردی است که با استفاده از وسایل کمکی یا بدون بهره گیری از آنها نمی تواند گفتارهای دیگران را از طریق حس شنوایی بشنود. میزان ناتوانی حس شنوایی این گروه افراد 70 دسی بل یا بیشتر است. سیف نراقی و نادری، 1382).

کم شنوا: فردی است که با استفاده از وسایل کمکی یا بدون بهره گیری از آنها در شنیدن گفتار عادی دیگران مشکل دارد. میزان ناتوانی حس شنوایی این گونه افراد بین 35 تا 69 دسی بل است (سیف نراقی و نادری).

دانش آموزان عادی: گستره شنوایی انسان عادی بین 0 تا 120 و از دست دادن شنوایی تا میزان 25 دسی بل فقدان عمده ای محسوب نمی شود. اما هر چه این میزان بیشتر شود بر مشکلات شنوایی و قطعی نیز افزوده می گردد (سیف نراقی و نادری، 1382).

مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق

عمده ترین محدودیت های احتمالی تحقیق در این پژوهش می تواند شامل موارد زیر باشد.

1-   دسترسی محقق به دانش آموزانی که در مراکزی غیر از مراکز تفکیک شده ناشنوایی و کم شنوایی مشغول به تحصیل می باشند، به سختی ممکن خواهد شد و با توجه به نزدیک بودن ایام امتحانات حتی دسترسی به آنها ممکن نشود.

2-   احتمال عدم درک مطلوب و مناسب بعضی از سوالات پرسشنامه برای دانش آموزان با نقص شنوایی و بعضا دانش آموزان عادی.

     3- تأکید و توجه به معدل دانش آموزان ممکن است به تنهایی نمره پیشرفت تحصیلی واقعی آنها را ممکن نسازد.

د)روش تجزیه وتحلیل داده ها:

در روش تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از جدول فراوانی، نما، میانه، میانگین، انحراف معیار و واریانس و در سطح آمار استنباطی برای مقایسه میانگین ها از «t» مستقل جهت تعیین ارتباط از ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین معناداری ضرایب همبستگی از «z فیشر» و همچنین جهت تجزیه و تحلیل آماری کلیه داده ها از نرم افزار «spss» استفاده خواهد شد.

سایر مطالب

آموزش تدوین فصل سوم پایان نامه

آموزش تدوین پایان نامه در علوم رفتاری

آموزش دریافت مقالات به صورت رایگان

آموزش مقدماتی پروپوزال نویسی

آموزش نوشتن فصل سوم پایان نامه

آموزش کامل پروپوزال نویسی

نحوه نوشتن پروپوزال روانشناسی

 


[1] - Mayer & Salovey

[2] - Golman

[3] - Emotional Intelligence

[4] - Emotional Quotient

[5] - Cherniss

[6] - James                                                                                                                                                            

[7] - Carver                                                                                                                                                          

[8] - Shiyer                                                                                                                                                            

[9] - Bar- on                                                                                                                                                          

[10] - Sarrne                                                                                                                                                          

[11] - Scute                                                                                                                                                          

[12] - Furnham                                                                                                                                                      

[13]- Ciarrochi & Anderson                                                                                                                                

[14] - Schutte                                                                                                                                                            

[15] - Leif                                                                                                                                                              

 

 

 

 

پیگیری سفارشات


لطفا شماره سفارش خود را وارد نمایید