Font Size

SCREEN

Profile

Layout

Direction

Menu Style

Cpanel

معرفی

خرید پرسشنامه، دانلود پرسشنامه، تدوین مقاله روانشناسی، پایان نامه روانشناسی ، پرسشنامه رایگان روانشناسی، تحلیل آماری، تدوین کتاب با قیمتی ارزان

خدمات آمارکده

پایان نامه ، مقاله ، تحلیل آماری ، ساخت و فروش پرسشنامه ، نشر کتاب ، ترجمه ، صفحه آرایی و ویرایش پایان نامه و ...

راه های تماس با آمار کده

تلفن تماس: 09364126317

ایمیل

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آموزش روش تحقیق در رشته تاریخ

مقدمه

       تاریخ عبارت از علم تکوین انسان در طول زمان است که چگونگی سرگذشت تکامل صفات انسانی را در ادوار مختلف تحت تحقیق و مطالعه قرار داده و چگونگي تكامل صفات انساني را در دوره هاي مختلف بيان مي نمايد. "تاریخ بیان گذشته همه چیز ها است که انسان پویا در جریان زندگی خویش به وجود آورده است؛ درتنظیم حیات خویش از آن آگاهانه سود جسته است و در پرتو آن راه تکامل خود را باز کرده است".

     چون تاریخ بیان واقعیات گذشته انسان است؛ بناً تمام مسایل انسان و جوامع انسانی را از قبل: خاطرات، اندیشه ها، یادگاریها، سلامتی ها، ضعف ها، قدرت ها، تغییرات، تحولات، رشد و تکامل انسان و جامعه انسانی را تحت تحقیق و مطالعه قرار داده و اتکای همه جانبه را روي پيشرفت ها، عوامل نا بساماني ها، نواقص و كمبوديها بر اساس اسناد، شواهد و مدارك تاريخي به خرچ میدهد.

تاریخ مطالعه سر گذشت پیشینان و آشنایی با تجارب گذشتگان و"چراغ راه آینده" است. با شناخت سرگذشت پیشینان، می توانیم درس زندگانی را بیاموزیم، با چگونگی سیر تمدن آشنا گردیده و وظیفه خود را در قبال آن بشناسیم. مطالعه تاریخ آدمی را با زندگی طولانی گذشته انسان ها پیوند می دهد تا زندگی کوتاه خود را شفاف تر و پر معنی تر کرده خطا ها و اشتباهات پیشینان را تکرار نکنیم. اگر تاریخ نمی بود؛ پس آگاهی بشر از حوادث و وقایع گذشته و زنده نگهداشتن رسوم، عنعنات، عقاید مذهبی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اقوام و ملل مختلف جهان؛ درک حال و پیشبینی آینده نا ممکن بود. از همین لحاظ دانشمندان تاریخ را به مفهوم گذشته یی به کار برده اند که آینده را میسازد و در تعیین سر نوشت اینده تاثیر بارز دارد.

   تاریخ در دوره های مختلف حیات بشری دارای اهمیت خاص بوده و مورد استفاده وسیع قرار گرفته است. در شرایط امروزی که جامعه بشری نسبت به هر وقت دیگر رو به ترقی و تکامل است؛ اهمیت تاریخ بیشتر گردیده و نقش شایانی را در شناخت بهتر گذشته بشریت و تعیین مسیر آینده آن انجام میدهد.

   هدف اصلی تاریخ در شرایط امروزی تحقیق، مطالعه و درک رموز و تجارب تاریخ است و تجارب تاریخ همان دارو های تلخ تاریخ است که انسان پس از دقت کامل میتواند آن را به دست آورده و به وسیله آن بیماریهای اجتماعی را معالجه نماید. کسیکه میخواهد ازتجارب تاریخ مستفد گردد؛ باید با استفاده از روش تحقیق تاریخ دقت کامل را روی کلیه اسناد، شواهد و مدارک حوادث و وقایع یک دوران معین تاریخی به خرچ داده و جای حقایق جدید را در معمای لا ینحل دریابد.

   اما نباید فراموش کرد که تحقیق روی حوادث و وقایع تاریخی یک کار دشوار نیز است که از یکطرف ضرورت به آگاهی کامل و تبحر درباره موضوع تحت تحقیق دارد و از جانب دیگر نیاز مند هنر نيز است. زیرا تحقیق نمودن و دست یافتن بر اسناد، مدارک و شواهد؛ بررسی و مطالعه عمیق و همه جانبه آنها و عبور از موانع و نا همواریها، کشف حقایق و دریافت عوامل بروز حوادث و وقایع و استفاده از تجارب گذشته برای آینده؛ کاریست مشکل که در کنار دانش عمیق علمی؛ استدلال قوي، مهارت و هنر تحقیق را نیز ایجاب مینماید.

     با نظر داشت نکات فوق روش تحقیق در تاریخ یکی از کورسهای اختصاصی است

که ارتباط مستقیم با رشته تخصصی دانشجویان داشته و دانشجویان با تعقیب این کورس معلومات تیوریکی را در باره روش تحقیق در تاریخ فرا گرفته و قابلیت ها و مهارت های آنها در تهیه کار های خانگی، کنفرانس های علمی، پایان نامه های تحصیلی و نوشتن مقالات علمی به شیوه تحقیق علمی انکشاف خواهد کرد.

تحقیق و اهمیت آن در تاريخ

  

  1. 1.مفهوم و اصطلاح تحقیق
  2. حقایق مطلق،
  3. 2. حقایق نسبی.
  4. 2.اهمیت تحقیق در تاريخ

   تحقیق که در زبان انگلیسی به نام ریسرج ( Research) یاد می گردد؛ از ریشه "حق" گرفته شده و در لغت به معنی رسیده گی کردن به حقیقت یک امر، به حقیقت پیوستن، حقیقت را کشف کردن، حقيقت يابي كردن،جستجو كردن، كشف كردن، باز جویی کردن، درست کردن، راست کردن، پيدا کردن و جستجوی حقيقت به کار رفته است.

تحقیق به معنی حقیقت یابی و شیوه تفکر، نقد سوال؛ جواب های یک مسئله و رسیدن به جواب( فکر جدید) است که تجزیه و تحلیل دقیق، منظم و بدون تعصب از چگونگی یک پدیده یا یک حادثه تاریخی را در بردارد.

   در اصطلاح تحقیق عبارت از جمع آوری معلومات دقیق و کافی جهت مطالعه سیستماتیک یک موضوع مشخص، تنظیم، ارایه مستند و شرح نتایج آن است که فعالیت پیگیر و تلاش مداوم را برای کشف علت، معلول و شناخت علمی یک پدیده و یک مسئله در بر داشته و امریست مقدس که به وسیله آن میتوان حقایق را از لابلای ابهام کشف کرد.

 به عبارت دیگر تحقیق جستجو برای کسب آگاهی های جدید و حقیقی با روش علمی و تلاشی است برای کشف حقایق و اثبات نظریه خاص یا پرده برداری از یک مجهول، دستیابی به حقایق و واقعیت ها که بررسی، تجزیه و تحلیل دقیق، منظم و بدون تعصب از چگونگی یک حادثه را دارد.

   تحقيق به روش علمی مجموعه یی از مقررات و قواعدی است که چگونگی جستجو برای يافتن حقايق مربوط به يک موضوع یا حقيقت پژوهی را نشان مي دهد. گروهی از دانشمندان دیگر تحقيق راعملی منظم که در نتيجه آن پاسخ هائی برای سوالات مندرج در موضوع تحقيق بدست خواهد آمد تعريف کرده اند.

از تعاریف فوق استنباط می گردد که وجه مشترک در تمام تعاريف جستجوی حقيقت است و حقيقت يک پديده ذهنی است که با واقعيت (وجود عينی ) مطابقت داشته باشد.

   بر علاوه تعاریف فوق عده یی از دانشمندان دیگرتحقیق را شیوه تفکر، نقد سوال، جواب های یک مساله و رسیدن به جواب با فکر جدید، فرایندی که طی آن پاسخ هاییکه برای پرسش ناشی از مساله تحقیق می گردد؛ مورد بررسی قرار می دهد نیز تعریف کرده اند.

   منظور از روش علمی تحقيق، مجموعه قواعد و مقرراتی است که محقق برای

دریافت حقايق و واقعيت ها در باره یک حادثه، آنها را دنبال کرده و پس از تفسير و تبين معلومات جمع آوری شده، حقایق را ازلابلای ابهام کشف نمايد.

لازم یه تذکر است که حقاق در تحقیق به دو مفهوم تحت مطالعه قرار می گیرد:

   در مفهوم اول حقایق مطلق یعنی آنچه که مطلق و انکار نا پذیر است و به وسیله تحقیق هیچ نوع تغییری را نمیتوان در آن وارد کرد.

   در مفهوم دوم حقایق از طریق تحقیق علمی و به شکل نسبی و تدریجی آشکار گردیده و پیوسته در معرض پرسش، تغییر و گسترش است و منظور ما نیز مفهوم دوم بوده و به وسیله تحقیق میتوان واقعیت ها(اطلاعات موثق، معتبر، قابل اعتماد و قابل اعتبار) را از لابلای ابهام و باطل تفکیک کرده و با پرده برداری ازروی مجهولات و اوهام حقایق را کشف و در اختیار دیگران قرار داد.

   باید به خاطر داشت هر نظریه واقعیت نیست، بلکه واقعیت اطلاعاتی است که انعکاس دهنده حقیقت و یا به منزله حقیقت است.

واقعیت در حقیقت چیزی است که قبلاً واقع شده و چون حوادث و وقایع تاریخی قبلاً رخداده است؛ پس شناخت دقیق آن (طوریکه واقع شده) دشوار است و برای ما مشکل است صد در صد بدانیم که هزاران سال قبل از امروز چه چیز های رخداده است. ممکن تصور ما در باره حوادث و وقایع هزاران سال قبل دور از حقیقت باشد ولی راهی را که علم نشان میدهد این است که درک ما راجع به واقعیت حوادث گذشته نسبی است و هر حکم و فیصله ما در باره یک حادثه گذشته باید مبنای "منطیقی" و "تجربی" داشته با عقل سلیم مطابقت نماید.

   تحقیق در تاریخ دارای اهمیت های خیلی زیاد بوده و وسیله ایست برای درک عوامل بروز پرابلم ها، کمبودیها و شناسایی مشکلات در باره يك حادثه تاريخي. چون تحقیق در تاریخ تلاشی است برای شناخت گذشته، درک حال و تعیین مسیر آینده؛ از طریق آن میتوان به حقایق و واقعیت ها پی برده و آموخت که مسایل و امور در گذشته چگونه بوده و امروز به چه صورتی متجلی گردیده و در آینده چگونه متجلی خواهد شد و بدین طریق از تجارب حوادث گذشته براي پیش بینی پرابلم های آينده استفاده کرده و گام های مؤثر را برای رفع آنها بر داشت.

     تحقیق در تاریخ دارای اهمیت خیلی زیاد است که اینک از چند اهمیت آن در بخش های مختلف   حیات بشری ذیلاً نام میبریم:

  • از لحاظ علمي تحقیق مایه حیات و هسته انکشاف تمام علوم و منجمله تاريخ است؛ زيرا در سايه تحقيق مباحث علمی گسترش یافته و بر شاخ و برگ آن افزوده میشود. اگر تحقیق نباشد؛ در آن صورت زمینه مرگ و نا بودی علوم تدریجاً مهیا گردیده و از بین خواهد رفت. زیرا "تحقيق را مايه حيات علم دانسته اند" و بدون انجام تحقيق علم همچون آبی است که در حایی گیرمانده و دچار گنديده گی و لجنزار می گردد.
  • از لحاظ مکتب شناسی تحقیق در تاریخ نیز دارای ارزش فوق العاده زیاد است؛ زیرا پا بندی مردم به ادیان و مذاهب مختلف باعث پدید آمدن شیوه های خاص در زنده گی گردیده و زمینه تفرقه و اختلاف را نیز به وجود آورده است. چون حقایق و واقعیت ها در تمام مکاتب دایم آشکار نیست و گاهی هم از اثر جهل و غرض ورزیها یا دخالت دست های آلوده؛ حقایق با باطل، انحرافات و اوهام یک جا گردیده و و زمینه انحرافات را از مسیر اصلی مهیا می سازد. در چنین حالت تحقیق برای شناخت گذشته و درك درست از نادرست، حق از باطل و آگاهی از چگونگی راه و رسم زنده گی یک امر حتمی و ضروری بوده و به وسیله تحقیق می توان درست را از نادرست و ثواب را نا ثواب تفکیک و جامعه را از سر درگمی نجات داد.
  • از لحاظ اخلاقی تحقیق در تاريخ به خاطر شناسانیدن یک حقیقت و واقعیت نوعی از حق شناسی و کشف حقیقت و واقعیت یک تکلیف اخلاقی نیز است؛ زیرا بی تفاوتی در برابر بدعت ها و نا روایی ها ييكه در گذشته صورت گرفته است، حیثیت اجازه دادن به ادامه خطا و اشتباهات براي آينده گان است و نیز دست یافتن به حقیقت و از بین بردن موانع از سر راه حقیقث نه تنها یک امر مهم اخلاقی است؛ بلکه یم وجیبه مهم انسانی نیز است.

از جانب دیگر هر علم با گذشت زمان و پیشرفت های انسان ها ایجاب تجدید تحقیق را نموده و در نتیجه تحقیق افق های تازه کشف و در دسترس انسان ها قرار می گیرد. قرار اظهار عده یی از دانشمندان دیگر تحقیق حیثیت آب را دارد و علم حیثیت درخت را و اگر آب نباشد؛ درخت خشکیده و از بین میرود.

  1. 3. ضرورت تحقیق در تاريخ

   تحقيق از دير زمانی با آدمی همراه بوده و در طول تاريخ به شيوه ها و روش های مختلفی انجام یافته است. اگر انسان با تحقيق آشنا نمی شد و اقدام به انجام آن نمی کرد؛ دانش و علم انسانی به پایه امروزی نمی رسید. پس تحقیق یک ضرورت است و فلسفه این ضرورت عبارتند از:

  • تحقیق یک نیاز فطری انسان است، زیرا انسان فطرتاً جستجو گر است و می خواهد ماهیت اشیا، ویژه گیها و روابط آنها را با یکدیگر درک نماید.
  • تحقیق پاسخگوی نیاز های حیاتی جامعه است، زیرا انسان برای بهبود شرایط زنده گی اش ضرورت به کشف رموز طبیعت دارد. این ضرورت انسان را به تفحص، کنجکاوی و تحقیق واداشته و زمینه های خوبی را برای گسترش قلمرو معرفتی اش به میان می آورد.
  • تحقیق غلبه بر مجهولات و کشف حقایق از لابلای ابهام است، زیرا انسان موجودی است که با دنیای خارج ارتباط داشته و میخواهد تا رموز جهان را کشف و با استفاده از این رموز پدیده های طبیعت را به نفع خویش تغییر دهد.
  • از لحاظ فردیتحقیق در تاریخ نه تنها حق را از باطل جدا ساخته و زمینه تفکیک و تشخیص درست را از نا درست مهیا می سازد؛ بلكه زمینه درک حقایق و اسرار مکاتب، مذاهب و جریان ها را نیز مهیا ساخته؛ و با معرفی اصول، قواعد، ارزش و تعالیم آنها را معرفی می نماید،
  • تحقیق در تاریخ میل و حس کنجکاوی را برای محقق زنده ساخته و مواد مورد نیاز را در باره حوادث و وقایعی که در گذشته روی داده اند؛ در اختیارش قرار میدهد و بدین طریق یک تصویر کلی را در باره حوادث و وقایع درذهن محقق مجسم می سازد،
  • تحقیق در تاریخ زمینه شناخت گذشته، درک زمان حال و تخمین آینده را میسر ساخته و محقق را قادر می سازد تا حوادث و وقایع را به طور نسبی تا حدودی پیشبینی نماید،
  • تحقیق در تاریخ باعث رهایی محقق از تعصبات بی جا و بی مورد در اتخاذ روش و سلوک نا مناسب در باره حوادث و وقايع تاريخي گردیده و با از بین بردن ذهنیت های منفی و ارزیابی کور کورانه نه تنها زمینه دور اندیشی و موضع گری مناسب را برایش می آموزاند؛ بلکه روان او را شاداب می سازد،
  • تحقیق در تاریخ باعث رشد و انکشاف فعالیت های فکری محقق گردیده و وی را یاری میرساند تا به کمک دلایل علمی و منطقی به دریافت حقایق و واقعیت ها در باره حوادث و وقايع تاريخي موفق گردیده و بینش او عمیق تر گردد.
  • تحقیق در تاریخ محقق را با حوادث و وقایع گذشته تا حدودی آشنا ساخته و طرز دید محقق را در باره موضوع روشن تر می سازد،
  • تحقیق در تاریخ بنیان دید محقق را در باره یک حادثه عوض کرده و معلومات جدید را در اختیار او قرار میدهد،
  • تحقیق در تاریخ اظهار نظر ها را در باره یک موضوع تاریخی دقیق تر و علمی تر ساخته و زمینه وصول به حقیقت را نزدیک تر می سازد،
  • تحقیق در تاریخ محقق را قادر به پیشبینی حوادث و وقایع کرده و زمینه پیشگیری از حوادث نا گوار را مهیا می سازد.
  • تحقیق یگانه عامل مهم جلو گیری از بروز مخاطرات و بر آورده ساختن حاجات نیز است.
  • از لحاظ اجتماعیتحقیق در تاريخ کلید رشد تمام ملت ها است و از طریق تحقیق چگونگی رشد اقتصاد، سیاست، فرهنگ، تاریخ و تمام دستاورد های مادی و معنوی یک ملت نمودار گردیده و نشان میدهد که این ملت در گذشته چطور بوده؟ فعلاً در چه شرایط و اوضاعی قرار دارد و در آینده در چه سطحی قرار خواهد داشت؟.
  • تحقیق در تاريخ میتواند انسان را به درک مسایل مختلف زندگی موفق گردانیده و قادر سازد تا در مورد توانمندی و نا توانی های اجتماع خود و دیگران معلومات کامل راحاصل نماید. بنا بر قول یک نویسنده کسانیکه از قدرت و توان خود و تجارب دیگران بی خبراند؛ مغلوب، مظلوم و محکوم می گردند.
  • تحقیق در تاريخ صداقت، راستی و دروغگویی داعیان مختلف را بر ملا ساخته و زمينه درك و تفكيك دوست را از دشمن مهيا مي سازد.
  • تحقیق در تاریخ ریشه تفرقه و تعصبات را از میان برده و با كاهش دادن برخورد های فکری و عملی شیوه ادامه حیات مسالمت آمیز و شرافتمندانه را در يك جامعه مهیا می سازد.
  • تحقیق در تاريخ برای مردم می آموزاند تا راه و رسم درست زنده گی را انتخاب کرده و با درس گرفتن و عبرت گرفتن از گذشنگان؛ شيوه هاي بهتر زنده گي را انتخاب نمايند و بدانند که چرا زنده گی میکنند و دارای کدام وظایف و رسالت در جامعه مي باشند.

بنا بر اين تحقيق هم از ديدگاه فردی و هم از ديدگاه اجتماعی يک ضرورت است و انسانی که جستجو و تحقيق را در زنده گی خود نداشته باشد، تصوری از رشد و تکامل را در ذهن او نمی توان یافت. از همین لحاظ انسانها در طول ساليان و از ابتدای حيات بشر، هميشه با تحقيق سر و کار داشته و تمام دستاوردهای آنها نتیجه تحقیق است. در صورتیکه تحقيق بر اساس اصول و موازين علمی صورت گیرد؛ می تواند راه گشا جامعه باشد.

   تحقیق در تاریخ و جستجو برای دریافت حقیقت و واقعیت در تمام ایام حیات بشری برای انسان ها یک امر ضروری بوده و یکی از صفات عمده انسانها را نسبت به سایر موجودات در کنار سایر صفات تشکیل می دهد. انسان متعهد میکوشد تا برای زنده گی بهتر حوادث و وقایع گذشته رادرک کرده و با درس گرفتن و تجربه گرفتن از حوادث گذشته روند زنده گی را شناخته و دیگران را نیز از آن آگاه سازد.

     در شرایط امروزی نسبت به هر وقت دیگر ضرورت بیشتر برای تحقیق در تاریخ محسوس است؛ زیرا از یکطرف پیشرفت انسان ها در عرصه های مختلف علوم؛ باعث به میان آمدن روش و فنون جدید در تمام علوم گردیده و زمینه های بهتر را برای شناخت گذشته جامعه بشری(سر گذشت انسان شدن و انسان گشتن) به وجود آورده است.

     از جانب دیگر جنگ ها و نا بسامانی هاییکه در طول تاریخ بین انسان ها صورت گرفته است؛ اکثر آنها ناشی از مشکلات و پرابلم هایی گردیده که به وقت و زمان آن این پرابلم ها ریشه یابی نشده و به رفع آنها اقدامات لازم صورت نگرفته است. چون تاریخ یک لابراتوار تجربه و درس عبرت از جریانات گذشته است؛ بناً به خاطر گرفتن تجربه باید به کشف حقایق و ریشه یابی عوامل پرابلم های حوادث گذشته پرداخته و از تجارب آن برای آینده استفاده کرد.

از جانبی هم عده یی زیادی از حوادث و وقایع گذشته روی خود خواهی ها، کینه توزیها و تعصبات یک عده افراد و اشخاص به وقوع پیوسته اند که این چنین اشخاص و افراد و نیز آنعده ایکه در بروز حوادث و وقایع ذیدخل و ذینفع بوده اند جهت حفظ منافع ایشان به تحریف حقایق و پرده انداختن روی عوامل اصلی بروز حوادث پرداخته و وقایع را به گونه دیگر در اذهان عامه جلوه داده و حقایق صورت دیگری را به خود گرفته اند.

     با در نظر داشت نکات فوق تحقیق به خاطر کشف حقایق و واقعیت ها و تفکیک حق از باطل؛ درست از نادرست، کشف حقایق و رفع شبهات و محدود ساختن زمینه بد بینی ها، سوء تعبیر ها و سوء تفاهم ها و قضاوت های ناروا نه تنها یک امر حتمی و ضروری برای داعیان حق است، بلکه عبادت نیز محسوب می گردد و به وسیله تحقیق و ارایه اسناد، شواهد و مدارک میتوان حقایق را کشف و در اختیار عامه قرار داد.

اگر تحقیق نباشد؛ در آن صورت گمراهی ها، فساد ها و فجایع بیشتر گردیده و جامعه را به نابودی خواهد کشانید. از اینرو تحقیق دفاع از یک داعیه و آشکار ساختن حقایق در برابر ظلمت و نا بسامانی ها است و به وسیله تحقیق میتوان راه ها و روش های بهتر رشد جامعه را تشخیص کرده و آن را مورد استفاده قرار داد

  1. 4.هدف تحقیق در تاريخ
  • ·هدف چیست؟
  • زمینه کار و فعالیت محقق را معین می ساخته جهت، مسیر و تلاش او رامشخص مي سازد،
  • محقق را وادار میسازد تا روشهای مناسبی را برای رسیدن به هدف انتخاب نماید،
  • جلو سر درگمی ها و ابهامات را گرفته، حدود و مرز موضوع تحت تحقیق و انسجام محتوای آن را مشخص می سازد،
  • میزان سرمایه گذاری را جهت رسیدن به هدف؛ قبلاً شناسایی كرده و استفاده کنندگان اثر را کمک مینماید تا در یابند که كدام موضوع و از كدام زوايا و با استفاده از كدام اسناد، شواهد و مدارك معتبر تحت تحقيق قرار گرفته و خواننده تا چه حد باید برای دستیابی به حقایق امید وار باشند.
  • هدف باید صریح و آشکار باشد و نیاز مبرم به آن احساس گردد،
  • oهدف باید ارتباط نزدیک با حال و آینده داشته و دارای مسر درست و پیام آور برای دیگران باشد،
  • هدف باید قابل وصول باشد و محقق با در نظر داشت شرایط و امکالنات و سرمایه گذاری های پیبینی شده بدان دست یابد،
  • هدف باید پرده برداشتن از روی جعل و موهومات و کشف حقایق از لابلای باطل و یا هم کسب معلومات بیشتر در باره یک حادثه تاریخی باشد،
  • هدف قابل ادامه و تعقیب باشد و در صورت نا تمام ماندن دیگران بتوانند آن را ادامه دهند.
  • ·انواع هدف

تحقیق یک علم عملی است که هدف معین را تعقیب کرده و محقق را در اتخاذ و ادامه

روش های های مناسب وا میدارد. نخستین و اساسی ترین سوال نزد یک محقیق تاریخ آنست که هدف از تحقیق در تاریخ چیست؟ و یا محقق کدام اهداف را در نظر دارد تا آن را بر آورده سازد؟

تحقیق در تاريخ به هر سطح و پیمانه ایکه باشد دارای اهداف معین بوده و بدون هدف تحقیق نا ممکن است؛ زیراهدف عبارت از نقطه ایست که قصد وصول به آن را داریم و در تحقیق تاريخ ممکن هدف عمده افزودن اطلاعات ارزشمند به معلومات و یا کسب تکنیک های عالمانه که تا هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است؛ باشد و یا هم ممکن هدف کشف حقیقت و واقعیت در باره يك حادثه تاريخي باشد که در زیر پرده ابهام قرار دارد و محقق میخواهد از روی حقیقت و واقعیت پرده را برداشته جوانب و ابعاد و

عوامل بروز حادثه و چگونگي تاثيرات آن را در آينده شناسایی نماید.

هدف به ما می آموزاند که ما چه چیز را میخواهیم ؟ و در مورد كدام موضوعات ميخواهيم حقايق را كشف و در اختيار ديگران قرار دهيم؟ و بالاخره برای کدام سوالات میخواهیم پاسخ تهیه نماییم.

   تعیین هدف محقق را در مسایل ذیل کمک می نماید:

هدف دارای یکعده ویژگیهایی نیز است و یک محقق ورزیده هنگام انتخاب هدف سعی مینماید تا شرایط و ویژگی ها را بر ای رسیدن به هدف در نظر گیرد.

هدف تحقیق در تاریخ باید دارای ویژگیهای ذیل را دارا باشد:

  

در تحقیق عموماً دو نوع هدف وجود دارد: یکی هدف کلی و دیگری هدف خاص .

هدف کلی عبارت از مقصود نهایی و انجام تحقیق است که مستقماً از مسئله تحت تحقیق منشاء می گیرد. در واقع اهداف کلی خود موضوع تحت تحقیق است و آشکار می سازد که محقق چه چیز ها را باید دنبال نماید.

هدف کلی تحقیق تحقیق شامل سه مطلب ذیل است:

  1. کاوش(Exploration
  2. توصیف(Description
  3. تبیین(Explanation).
  4. برای ارضای حس کنجکاوی، علاقه به تحقیق و کسب معلومات بیشتر،
  5. برای آزمودن امکان عملی بودن مطالعه گسترده تر،
  6. برای ایجاد روشهای که برای مطالعه به کار گرفته می شود.

در تحقیقات علوم اجتماعی مطالب کاوشی از اهمیت زیاد برخوردار است ولی این تحقیق زمانی اهمیت آن بیشتر می گردد که تحقیق زمینه جدیدی را آغاز کرده و بینیش های جدیدی را در باره موضوع تحت تحقیق به دست آورد.

مطالعات کاوشی برای بر آوردن سه منظور ذیل صورت می گیرد:

هدف کاوشی محقق را رهنمایی می نماید که تحقیق روی یک موضوع از کجا باید غاز گردد(عده یی از محققان کار تحقیق را با نظریه قیاسی آغاز کرده و متغیر های اصلی را قبلاً معین می سازند). اهمیت بیشتر مطالعات کاوشی در آن است که جواب های قناعت بخش از بررسی ها به ندرت به دست آمده و اشارات بیشتر به جواب های صورت می گیرد که بینیش های جدید را در باره روش های تحقیق به وجود آورده و محقق را به جواب های قطعی رهنمایی نماید.

هدف توصیفی یکی از مسایل عمده تحقیق در تاریخ به شمار می رود و محقق برای بر آوردن این هدف به مشاهده پرداخته و سپس به توصیف نتایج مشاهدات خویش می پردازد. یعنی هدف توصیفی عبارت از سنجش گزارش دقیق و ویژهگیهای پدیده مورد بررسی است که به مسئله"چه چیز؟"

پاسخ می دهد.

هدف تبیینی عبارت از تهیه گزارش و کشف ارتباطات میان جنبه های مختلف پدیده مورد مطالعه است. به عبارت دیگر هدف تبیینی به مسئله"چرا؟"پاسخ ارایه میدارد.

اهداف کلی شامل موضوعات ذیل است:

  • کشف روابط ثابت یا مؤقت بین پدیده ها یا حوادث و وقایع به صورت عام و آشنایی با طرز تفکرها در باره یک حادثه یا یک واقعه تاریخی،
  • آگاهی از رموز واقعه ایکه اتفاق افتاده و بهره گیری از تجارب آن برای حال یا آینده نزدیک،
  • شناخت راز و رمز پیشرفت ها، عقب مانی ها، عوامل عقب مانی های یک قوم، یک ملت یا یک کشور در یک مرحله معینی از تاریخ،
  • شناخت چگونگی صحت یا عدم صحت یک مکتب، یک داوری و یک نظر در باره یک حادثه تاریخی،
  • آگاهی ازچگونگی ایجاد یا زوال یک پدیده یا یک حادثه و کشف روابط علنی بین پدیده ها،
  • تلاش برای به دست آوردن اصل، فرضیه علمی، تئوری و جهان بینی علمی.
  • دسترسی به اطلاعات یا بینش بیشتر در مورد یک پدیده غرض ایجاد فرضیه ها،
  • مجسم سازی دقیق و صریح اوصاف و خصوصیات مشخصه افراد، گروه ها و قضایا،
  • تعیین و تثبیت دفعات وقوع یک حادثه ( این نوع تحقیق مشتمل بر فرضیه هایی است که با پدیده مورد بر رسی ارتباط نزدیک دارد)،
  • آزمایش فرضیه ها ومتحول ها دریافت روابط میان علت ها و معلول ها.
  • بالابردن سطع اطلاعات و معلومات، آگاهی و تخصص،
  • تایید یا رد فرضیه های مطروحه در باره یک حادثه تاریخی بر مبنای دلایل علمی و منطقی،
  • کسب ثروت، مقام، رتبه، شهرت، معرفت، معنویات و ارضای جنبه خود خواهی، خود پسندی،
  • به یاد گار گذاشتن یک اثر علمی بجهت بهره گیری برای نسل حاضر و آینده،
  • زدودن شک و تردید از اندیشه ها و گزینش راه راست و درست در زمینه فکری و اعتقادی در باره یک حادثه یا واقعه،
  • پرده برداری از روی حقایق در باره حوادث و وقایع تاریخی و اثبات حقانیت،
  • دفاع از فکروعقیده و باور داشت های فردی یا قومی و بطلان نظریات نادرست در باره حقایق و واقعیت ها.
  • اهداف علمی و فرهنگی: این هدفیک امر اصلی و زیر بینایی در تحقیق به شمار رفته و تحقیق
  • اهداف اجتماعی: این هدف مربوط به کشف حقایق، استفاده از نتایج تحقیق برای بهتر زیستن و بهتر زنده گی کردن و رفع اختلافات و جلوگیری از بروز مخاطرات است. مثلاً یک محقق به تحقیق در باره عوامل بروز حوادث و وقایع پرداخته و پرابلم هاییکه حوادث را به وجود آورده اند؛ ریشه یابی و پیشنهاداتی را جهت جلوگیری از بروز حوادث مثابه مطرح می سازد تا در آینده از بروز همچو حوادث نا گوار جلوگیری به عمل آید و یا اینکه نتیجه تحقیق معلومات جدید را در باره چگونگی سیر تحول جامعه بشری و شیوه های بهتر زندگی کردن را در اختیار عامه قرار می دهد و یا هم یک محقق به تحقیق در باره عوامل بروز اختلافات بین ادیان، مذاهب، مکاتب و گروه های متخاصم که با هم در اختلاف و تضاد هستند؛ پرداخته، حقایق و واقعیت ها را آشکار و به کمک نظریات حق بینانه اختلافات و کشمکش ها را بین ادیان، مذاهب،مکاتب وگروه های متخاصم کاهش میدهد. در چنین حالت اهداف اجتماعی تحقیق در تاریخ نیز بر آورده می شود.
  • اهداف معنوی و الهی: اهداف معنوی و الهی عبارت از تلاش برای دریافت حقیقت و واقعیت و قضاوت عادلانه و بی طرفانه در باره یک حادثه و واقعه برای رضای خداوند(ج) است. از نظر اسلام همانگونه که بیهوده گویی زیان بار است؛ به همان گونه چشم پوشی از حقایق و واقعیت ها نیز نا روا می باشد، از همین لحاظ بسیاری از محققان اسلامی صرف برای رضای خداوند(ج) جهت روشن ساختن اذهان عامه اقدام کرده و در نتیجه تحقیق از روی اوهام و خرافات پرده بر داشته اند و حتی عده یی از این محققان گاهی هم برای کشف حقایق و آشکار ساختن واقعیت جان های شان را به

بنا بر عقیده عده یی از دانشمندان دیگر اهداف کلی تحقیق شامل نکات ذیل است:                                                

اهداف خصوصی ( اهداف خاص) اصولاً از اهداف کلی تحقیق منشاء گرفته و محقق با بیان اهداف خاص تصریح مینماید که در تحقیق چه چیز ها باید انجام شود و کدام موضوعات باید به دقت مطالعه گردد. هر محقق میتواند چندین هدف خاص داشته باشد و اهداف خاص باید به صورتی بیان شود که در آن علت مورد مطالعه قرار گیرد.

اهداف خاص معمولاً شامل نکات ذیل است:

بر علاوه اهداف کلی و خصوصی در تحقیق تاریخ یکعده اهداف دیگر را نیز باید در نظر داشت. این اهداف عبارتند از:

روی یک موضوع به هیچ صورت نمیتواند فاقد اهداف علمی و فرهنگی باشد؛ زیرا دست یابی به حقیقت و واقعیت در باره یک حادثه تاریخی یک امر مقدس بوده و با کشف حقایق و پرده برداری از روی اوهام زمینه ر برای تحول فکری، بینیش عمیق در باره حوادث و وقایع مهیا گردیده و زمینه برای زنده گی بهترمهیا می گردد.

   جستجوی حقیقت و واقعیت، کشف روابط بین علت و معلول حوادث و وقایع تاریخی، دریافت عواملیکه حوادث و وقایع را به وجود آورده اند، نشان دادن راه پیشرفت ها در ساحات مختلف علوم و مبانی علمی، گسترش ساحات مختلف علوم، تایید یا تردید یک نظر با دلایل علمی و منطقی و دست یابی بر نظریات مختلف در باره یک حادثه معین؛ مهمترین اهداف علمی و فرهنگی در تحقیق به شمار رفته و هر محقق در جریان تحقیق باید آن را رعایت نماید.

خطر انداخته و مشقت های زیادی را نیز متحمل شده اند.

  1. 5.عوامل وضعیتی

افغانستان کشوری است که جنگهای طولانی را سپری کرده و در جریان این جنگ ها خسارات بزرگی را در عرصه های مادی و معنوی متقبل گردیده است؛ بدین لحاظ دارای عوامل وضعیتی خاص بوده و نسبت به سایر کشور های جهان فرق دارد که اینک آنها را ذیلاً ردیف بندی می نماییم:

  • ·عواملی مربوط به محصل:
  • ·عواملی مربوط به پوهنتون:
  • ·عواملی مربوط به وصعیت کشور:
  1. عدم تعلیم و تربیه مناسب آنها در یک شرایط مناسب آموزشی در دوران مکتب،
  2. عدم سواد مناسب و سرحال بودن م عده یی از محصلان،
  3. نا وقت آمدن به صنف و بی اعتنایی نسبت به جدی گرفتن آموزش،
  4. عدم تحرک در امر آموزش و عدم آگاهی از میتود های موثر آموزش،
  5. عادت گرفتن به آموزش میخانیکی و طوطی واری،
  6. ضعف اقتصادی و عدم توانمندی خرید کتب مورد ضرورت،
  1. عدم موجودیت شرایط مناسب آموزشی(اتاق مناسب درسی، هوای مناسب، روشنایی مناسب، سر و صدا)،
  2. عدم موجودیت وسایل آموزشی( پروجکتور، لپ تاپ، و سایر وسایل آموزشی)،
  3. عدم موجودیت کتابخانه مناسب و کتب مورد ضرورت،
  4. عدم دسترسی محصلان به انترنیت و کمپیوتر در پوهنتون،
  5. عدم هماهنگ ساختن پروسه تدریس با زنده گی روزمره دانشجویان،
  6. عدم موجودیت معیار مناسب برای ارزیابی،
  7. عدم دسیپلین مناسب درسی.
  1. وضعیت ناگوار امنیتی،
  2. قلت بیش از حد منابع به لسان ملی و عدم موجودیت منابع دست اول و قابل
  3. ترجمه نا درست و غیرقابل اعتماد برخی از منابع به صورت نقل و قول،
  4. عدم موجودیت شرایط مناسب برای تحقیق ساحوی درست(وسایل حمل و نقل)،
  5. عدم در نظر داشت نیازمندیهای جامعه به وسیله دولت و توظیف عده یی از فارغان در بخش های غیر تخصصی،
  6. عدم موجودیت شرایط مناسب برای ارتقای سطح دانش علمی و تخصصی استادان و اعزام استادان جهت تحصیل به سویه ماستر و دوکتورا،
  7. عدم شرایط مناسب برای زندگی استادان و پرابلم بی سرپناهی آنان.
  8. 6.اهداف آموزشی کورس

اعتماد،

کورس روش تحقیق در تاریخ؛ دارای اهداف ذیل است:

  • از نظردانش:
  • تحقیق چیست؟ هدف از تحقیق در تاریخ چیست؟ ضرورت تحقیق در تاریخ چیست؟ تحقیق در تاریخ دارای کدام انواع و اشکال است، تحقیق در تاریخ دارای کدام مراحل است، روشهای تحقیق در تاریخ و روشهای جمع آوری اطلاعات و معلومات کدام ها اند، نگارش گزارش تحقیق چگونه باید تهیه گردد و امثال همچو موضوعات.
  • تحقیق در تاریخ دارای کدام اهداف و مقاصد است؟
  • اهداف کلی تحقیق شامل کدام موضوعات است؟
  • اهداف خصوصی کدام موضوعات را در بزر دارد؟
  • اسناد، شواهد، کتب و منابع تاریخی چگونه باید نقد گردد.
  • یک محقق تاریخ باید دارای کدام اوصاف و صفات باشد؟
  • از نظرمهارت و کار برد:
  • از دانش کسب شده در عمل استفاده کرده و تفکر انتقادی آنها در تجزیه و تحلیل حوادث و وقایع تاریخی بالا رود،
  • مهارت ها و استعداد های آنها رشد کرده و اندوخته های علمی را که از کورس ریسرچ به دست می آورند؛ عملاً در پروژه های علمی و تحقیقی، کار خانگی، پایان نامه و سایر فعالیت های علمی و تحقیقی استفاده نمایند.
  • نظریات ارایه شده را در باره یک حادثه تاریخی تجزیه، تحلیل، مقابله و مقایسه کرده و نظریات درست را از نظریات نا درست تفکیک و از لابلای ابهام حقایق را بر ملا سازند،
  • قضاوت بی طرفانه را در باره حوادث و وقایع انجام داده بتوانند.
  • از نظر ابعاد انسانی در مورد خود و دیگران:
  • از نظراخلاق (روش و سلوک)
  • تغییر مثبت در سلوک و روش آنها و اعتماد به نفس،
  • تربیه شاگردان خوب و با استعداد،
  • همکاری و همیاری با همکاران وهمصنفان،
  • آموزش به دیگران و تاثیر گزاری در سیاست های آموزشی در جامعه.

بالا بردن سطح دانش بنیادی محصلان در رابطه به روش تحقیق در تاریخ تا آنها درک نمایند که:

     تربیت نیروی متخصص در جامعه است که توانمندیهای ذیل را دارا باشند:

  • ایجاد زمینه برای خود آگاهی و خود آموزی و مبدل شدن به یک فرد بهتر،
  • توجه به آثار تاریخی و باستانی کشور،
  • ایجاد اندیشه برای حفاظت و حراست از آثار تاریخی و تبلیغ به دیگران،

             اهداف آموزشی کورس و تاثیرات آن نظر به زمان

تغییر عملکرد در سطح گروه

 

تغییر ذهنیت در سطح گروه

 

تغییر سلوک در سطح فرد

 

تغییر ذهنیت و احساس خود آموزی در سطح فرد

 

مهارت کار برد دانش

 

کسب دانش

ضرورت وقت

 

      

  1. 7.فعالیت ها و تخنیک های آموزشی و تدریسی
  2. 8.ارزیابیکورس
   

مواد مورد ضرورت

میتود

نوع فعالیت

وقت

وایت بورد، تخته پاک و مارکر به رنگ های مختلف

توضیحات شفاهی

  

* توضیح پالسی کورس ها و مقرراتی که در جریان سمستر باید رعایت گردد.

* توضیح مفردات و شیوه های ارزیابی مضمون با ارایه نمونه های از شیوه های مختلف ارزیابی،

* توضیح انواع فعالیت های محصلان در جریان سمستر،

* توضیح میتود های تدریس مضمون و   انواع فعالیت ها.

25

دقیقه

وایت بورد، تخته پاک و مارکر به رنگ های مختلف

توفان مغزی

* طرح سوال در رابطه به مفهوم و اصطلاح تحقیق و اتکاء روی دانش بنیادی آنها،

* ثبت نظریات ارایه شده در روی تخته و جمعبندی آن با تاکید روی نکات مهم و اساسی،

* طرح سوال در رابطه به اهمیت و ضرورت تحقیق در تاريخ:

- از لحاظ فردی،

- از لحاظ اجتماعی،

- از لحاظ اخلاقی،

- از لحاظ علمي و ....

* ثبت نظریات ارایه شده در روی تخته،

* بحث روی نظریات ارایه شده با تفکیک نظریات قوی و ضعیف و اتکاء روی مفاهیم اساسی و کلیدی.

15 دقیقه

25 دقیقه

وایت بورد و مارکر

سوال و جواب

* نظر خواهی از محصلان در رابطه به اهداف تحقیق در تاريخ:

- هدف چیست؟

- انواع هدف:(اهداف کلی و اهداف خصوصی)

* ثبت نظریات ارایه شده در روی تخته و بحث روی نظریات با در نظر داشت نقاط قوی و ضعیف آنها،

*توضیح اهداف کلی(کاوشی (Exploration)، توصیفی (Description) و تبیینی (Explanation) و اهداف خصوصی تحقیق(علمی و فرهنگی، اهداف اجتماعی، اهداف معنوی و الهی).

25

دقیقه

* طرح چند سوال فشرده در رابطه به اصطلاح و مفاهیم تحقیق، اهمیت و ضرورت و اهداف تحقیق در تاریخ.

* یک مرور مختصر و فشرده بر اصطلاح و مفاهیم تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق در تاریخ (از لحاظ فردی، اجتماعی، علمی و غیره)، اهداف تحقیق در تاریخ با تفکیک اهداف کلی( مکث روی اهداف کاوشی، تبینی و توصیفی) و اهداف خصوصی( مکث روی اهداف علمی و فرهنگی، اجتماعی و معنوی و الهی) تحقیق در تاریخ.

ارزیابی و نتیجه گیری

10 دقیقه

         

ارزيابي اندازه گيري اشيا و فعاليت های است بر اساس معيار ها ي قبول شده. به عبارت ديگر ارزيابي تحليل يك شي يا يك فعاليت است تا ارزش آن معلوم گردد. عده یی ارزیابی را آزمون تسلط دانشجو بر محتوای درس و عده یی دیگری ارزیابی را روشی برای درجه بندی دانشجویان قلمداد می نمایند. عده یی هم ارزیابی را شیوه های تشویق و پشتیبانی از یاد گیری دانشجو می دانند.

   ارزیابی دارای اهداف و مقاصد خاص بوده و به گونه های مختلف به وسیله دانشمندان تعلیم و تربیه اجرا می گردد. هر ارزیابی دارای اهداف ذیل است:

  • داوری در باره چگونگی تسلط دانشجو بر دانش و مهارتهای بنیادی،
  • اندازه گیری پیشرفت دانشجو در طول زمان،
  • تشخیص مشکلات دانشجو،
  • فراهم نمودن فیدبک برای دانشجو،
  • · ایجاد انگیزه برای مطالعه.
  • ·شیوه های ارزیابی
  • oارزیابی انشایی:در این شیوه ارزیابی تولید مطلب به زبان نوشتاری و بیان افکار ارزیابی گردیده وچگونگیتوانایی محصلان در دادن پاسخ به سوالات به وسیله انشاء ارزیابی و از این طریق میتوان به طور غیر مستقیم ارزش ها و نگرش های دانشجو را اندازه گیری کرد. این شیوه دارای یکعده اشکالاتی نیز است و اشکالات آن در این است که از یک طرف وقت گیر است و از طرف دیگر تفاوت های زیاد بین استادان در شیوه نمره دهی وجود دار.
  • سوالهای جواب کوتا و محاسبه ساده: یکی از شیوه های دیگر ارزیابی است که
  • آزمون های عینی: یکی از شیوه یی دیگری است که در ارزیابی این کورس مورد استفاده قرار گرفته و سوالات در این شیوه دارای پاسخ های چند گزینه یی، صحیح و غلط و یا هم تکمیلی و ارتباطی است که محصل از بین گزینه ها صحیح ترین و دقیق ترین جواب را انتخاب و یا سوالات نا مکمل را تکمیل و یا هم سوالات اتصالی را به وسیله ویکتور با جواب آن متصل می سازد.

اهميت ارزيابي در آموزش :

  • ارزيابي به ما فرصت ميدهد تا اجراآت و پيشرفت خود را اندازه گيري نمائيم.
  • ارزيابي زمینه خوب را براي تصميم گيري هاي بعدي مهیا می سازد.
  • ارزيابي فيدبك ( بازدهی) فعاليت هاي شرکت کننده گان را در عمله آموزش آشکار میسازد.
  • ارزيابي پي آمد هاي پروگرام هاي آموزشي راكه پيش بيني نشده و درپلان آموزشي در نظر گرفته نشده روشن مي سازد،
  • ارزيابي رابطه نزدیک را بين فعاليت هاي نظری و عملی تامين ميكند،
  • ارزيابي براي پروگرام هاي آينده آموزشي نتايج مفيد را ارائه ميدارد،
  • ارزيابي نا بسامانيها را در عرصه هاي طرح و پلانگذاري برنامه هاي آموزشي اصلاح و بهبود بخشیده و خلا ها و کمبودیها را بر ملا می سازد.

هنگام ارزيابي يك کورس آموزشي نكات آتي بايد در نظر گرفته شود:

  1. از همه اولتر براي ارزيابي باید يك معیار موجود باشد تا روشن شود که اين برنامه براي چي طرح شده و بعداَ براي اندازه گيري نتايج اجراآت آن طرق مناسب تعيين گردد.
  2. ارزيابي قبلاً به حيث يك جزء تکمیل کننده پروگرام درسی درنظر گرفته شود،
  3. هر زمانيكه ممكن باشد از معيار ها و وسايل تعيين شده برای ارزیابی استفاده گردد،
  4. در صورت امكان ازوسايل متعدد ارزیابی استفاده گردد،
  5. جنبه كيفي يك برنامه آموزشي مانند جنبه هاي كمي آن اندازه گيري گردد،

ارزیابی تاثیرات زیادی را در قبال دارد ممکن این تاثیرات مثبت و یا برعکس منفی باشد. اگر ارزیابی خوب و به صورت سنجیده شده طراحی گردد؛ حتماً نتیجه مثبت را در قبال خواهد داشت. با در نظرداشت این نکته ارزیابی این کورس به دو نوع صورت می گیرد:

ارزیابی تکوینی،

و ارزیابی پایانی.

ارزیابی های تکوینی عموماً به شکل استمراری صورت گرفته و از طریق ارزیابی کار خانگی، فعالیت های روز مره، کنفرانس ها و غیره فعالیت های آموزشی دانشجویان ارزیابی می گردد. چون هدف ارزیابی آشکار سازی نقاط قوی و ضعیف دانشجویان است؛ پس ارزیابی ها نباید تهدید آمیز باشد.

ارزیابی پایانی این نوع ارزیابی در پایان سمستر صورت گرفته و برای دانشجویان قبلاً از معیار ها و روش های ارزیابی آگاهی داده می شود( در شروع سمستر شیوه ها و معیار های ارزیابی برای دانشجویان گفته می شود). بهترین راه برای معرفی شیوه های ارزیابی پالیسی کورس است .

ارزیابی های تکوینی کورس روش تحقیق در تاریخ با شیوه های ذیل اجرا میگردد:

سوالات در این شیوه دو گونه است:

سوالاتی دارای پاسخ گسترده

و سوالاتی دارای پاسخ کوتا.

در سوالات دارای پاسخ گسترده دانش حقیقی محصل ارزیابی می گردد ولی در سوالات پاسخ های کوتا محدودیت های صریح در پاسخ های مورد نیاز ارزیابی می گردد.

در این کورس مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه یی از این نوع سوال: تحقیق در

تاریخ به جند شکل اجرا می گردد؟

   نتیجه گیری

الف:

هدف از تدویر کورس روش تحقیق رشد مهارتها و توانمندیهای محصلان در امر تحقیق است و در صورتیکه محصلان کورس نامبرده را به صورت منظم تعقیب نماید؛ توانمندی آنها در تحقیق بالا رفته و در ختم این کورس آنها خواهند توانست:

  1. از نظر دانش: دانش بنیادی آنها در مورد تحقیق بالا رفته و مفاهیم و اصطلاحات تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، انواع و اشکال تحقیق، معیار های تحقیق، روشهای تحقیق، روشهای جمع آوری اطلاعات و معلومات، مراحل تحقیق، شیوه تحریر گزارش تحقیق و .... را در ک خواهند کرد.
  2. از نظر مهارت و کاربرد: از دانش آموخته شده عملاً در کار های خانگی، سمینار ها، کنفرانس های علمی و پایان نامه های تحصیلی استفاده کرده و کار های خانگی، مقالات و پایان نامه های خوبتر را با در نظر داشت عوامل وضعیتی تهیه خواهند کرد.
  3. از نظر رفتار و سلوک: با بالا رفتن دانش و توانمندیهایعلمی آنها در امر تحقیق؛ سلوک و روش آنها نیز تغییر کرده و در تمام فعالیت های علمی معیار های تحقیق را تا حد توان و با در نظرداشت عوامل وضعیتی رعایت و از دزدی قلمی نیز جلو گیری خواهند نمود.
  4. هر ورکشاپ خالی از مفاد نیست و شرکت کنندگان بر علاوه منول و سایر مواد تهیه شده از همدیگر نیز می آموزند و بهتر خواهد بود تا بر علاوه منول تهیه شده که بعضی از مواد آن نا مانوس و یا با شرایط وضعیتی افغانستان مطابقت ندارد؛ از نمونه ها و سمپل های استادان کشور خود ما که تا حدودی با شرایط و عوامل وضعیتی کشور مطابقت دارد؛ نیز استفاده گردد تا شرکت کنندگان از دیدگاههای مختلف روی موضوعات تعمق نمایند.
  5. برای اینکه پریزنتیشن خوبتر صورت گیرد؛ باید از طرف پروژه وسایل و لوازمیکه در ارایه پریزنتیشن لازم است؛ مهیا گردد. زیرا در پوهنتون این وسایل خیلی اندک است.

ب:

برای نیل به اهداف فوق، تدریس باید به شکل آموزش محور عملی گردیده و با در نظرداشت عوامل وضعیتی از روشهای مؤثر تدریس استفاده و محصلان عملاً در تجزیه و تحلیل موضوعات تحت آموزش فعالانه سهیم گردند و نیز بیشتر روی میتود های اتکاء گردد تا شیوه های آموزش محوری عملاً رعایت گردد. به طور نمونه میتوان از روشهای سوال و جواب، طرح پرابلم، طوفان مغزی، بازی برفی، و سایر میتود های آموزش محور نام برد.

ج:

هنگام توظیف محصلان به وظایف خانگی و سایر فعالیت های علمی، باید اهداف و مقاصد کورس را در نظر داشته و تمام فعالیت های آموزشی محصلان باید بر محور اهداف و مقاصد کورش بچرخد.

د:

در ارزیابی کورس چه ارزیابی روز مره یا وسط سمستر و یا فاینل، اهداف و مقاصد آموزشی کورس در نظر گرفته شود و نیز ارزیابی منحیث یک جز تکمیل کننده پروگرام درسی صورت گیرد نه به کدام اهداف و مقاصد دیگر.

پیشنهاد:

پیگیری سفارشات


لطفا شماره سفارش خود را وارد نمایید